Yrittäjätulo laskenut yli 1 mrd. eur
Maatalouden yrittäjätulo on laskenut Suomen EU jäsenyyden aikana yli 1 miljardi euroa. Ja lasku on trendinä jatkunut. Mihin tämä raha on mennyt? Se on siirtynyt niille tahoille, joilla markkinataloudessa on vahvempi neuvotteluvoima. Tähän 1 miljardiin sisältyy myös se huomattava tuottavuuden ja tehokkuuden muutos maataloudessa, joka on tapahtunut merkittävässä määrin rakennemuutoksen, mutta myös teknologisen edistymisen ja muiden tehostamistoimien seurauksena. Nämäkään tuottavuuden vahvistumisen seurauksena syntyneet eurot eivät pääsääntöisesti ole pysyneet maataloudessa, koska sen neuvotteluvoima on heikko ja raha siirtyy vahvemmille ruokaketjussa. Yrittäjätulon alenema maatilaa kohden ei ole suhteellisesti yhtä voimakas johtuen tilalukumäärän laskusta. Myös tuotantosuuntien välillä on eroja.
Elinkeinon neuvotteluasema on heikko ja yrittäjätulon lasku on kokonaisuutena merkittävä. Tämän seuraukset ovat karuja. Maatilatasolla nuorien kiinnostus elinkeinoa kohtaan on liian heikkoa ruoantuotannon jatkuvuuden turvaamiseksi. Tilojen riskinsietokyky on heikentynyt, vaikka pitäisi tapahtua päinvastoin, sillä pääomaa on sitoutunut tiloilla yhtä enemmän ja luonnonolosuhteet ovat aiempaa arvaamattomampia. Kehitys näkyy myös korvausinvestointivelan kasvuna. Myös vakavammat maatilojen rahoitusongelmat ovat uusi ilmiö. Kehitys näkyy myös siten, että tuottajien kyky pääomittaa omistamaansa elintarviketeollisuutta heikkenee ja sen seurauksena riski omistajuuden murenemiseen on olemassa vieden pohjaa vakaudelta ja jatkuvuudelta.
On saatava tasomuutos uudella tavoitteellisella ohjelmalla
Harvassa taitavat olla ne yrittäjät, jotka olisivat tyytyväisiä elinkeinon tilanteeseen. Tähän pitää saada muutos. Yrittäjätulo voi vahvistua nytkin yksittäisinä vuosina, mutta se on useimmiten paremmasta markkinatilanteesta johtuvaa tilapäistä paranemista. Tilapäisyys ja torjuntavoitot eivät riitä, pitää saada tasomuutos. Tehtävä ei ole helppo, se on vaativa, mutta sitä on tosissaan yritettävä. Viime vuosina harjoitettu edunvalvonta ei tähän ole kyennyt. Siksi tarvitaan uutta ajattelua ja kokemusta edunvalvontaan. Ruoantuotannolla halutaan olevan jatkuvuutta koko Suomessa ja MTK:n halutaan olevan maatalousyrittäjien, ruoantuottajien, mielestä tulevaisuudessa vahva ruoantuotannon elinkeinopoliittinen vaikuttaja yhteiskunnassa.
Tarvitaan ohjelma, jolle asetetaan numeraalinen tavoite. Olkoon vaikka joskus muutama vuosi sitten esillä ollut 500 milj. eur tasollinen paraneminen elinkeinon yrittäjätuloon. Joka tapauksessa tämän saavuttaminen vie vuosia. Joskus on aloitettava ja alkaminen tapahtuu sillä, että asetetaan hyvin perusteltu tavoite. Tavoite sanotaan ääneen ja siihen sitoutetaan laajasti itse järjestö, kaikki sidosryhmät eli mm. poliittiset puolueet, virkakoneisto, alan yritykset jne. Ja mikä tärkeintä, määritetään konkreettiset toimet, joita lähdetään johtamaan ja tuloksia seurataan. Ohjelmaa korjataan matkan varrella, jos korjattavaa löytyy. Mutta tavoite pidetään kirkkaana, ei vain sanallisena tavoitteena kannattavuuden parantamisesta, kuten nykyään politiikassa aivan liian usein on tapana. Kun asetetaan numeraalinen hyvin perusteltu tavoite ja se kommunikoidaan oikein, se sitouttaa ja vastuuttaa kaikkia osapuolia.
Parhaillaan taitaa olla työn alla maa- ja metsätalousministeriössä Suomen ruoantuotannon strategiatyö. Sen pitäisi valmistua kuluvana vuoden aikana. Olisi tärkeää, että maatalouden kannattavuudesta ja sen parantamisesta puhuttaisiin tavoitteellisesti numeroilla ja edelleen olisi tärkeää nähdä ne konkreettiset mitattavat toimenpiteet tämän saavuttamiseksi. Elinkeino ei tee päätöksiä vaan elinkeinon piirissä toimivat yritykset. Mutta edunvalvonnan ja sidosryhmien on luotava edellytykset yrityksille, jotta pelisäännöt ruokaketjussa ovat sellaiset, että ne luovat edellytykset yrittäjätulon vahvistumiselle. Nyt näin ei ole.
Maatalouden vahvistuminen on laajasti yhteiskunnan etu
Maatilojen kannalta kyse on kannattavuuden merkittävästä vahvistumisesta ja elinkeinon taloudellisesta tervehtymisestä. Elintarviketeollisuuden kannalta katsoen kyse on raaka-aineen saatavuuden turvaamisesta, yhteiskunnan kannalta kyse on ruokaturvasta ja myös aluepolitiikasta sekä kokonaisturvallisuudesta, sillä suurimmassa osassa Suomen maakuntia maa- ja metsätaloudella ja niihin liittyvällä arvoketjulla on merkittävä osuus alueen elinvoimasta ja taloudellisesta aktiivisuudesta. Rakennemuutosta tapahtuu maatiloilla edelleen tulevaisuudessakin, se on selvä. Maatalouden yrittäjätulon vahvistuessa kyetään tiloja kehitettäessä hallittuun riskinottoon ja rahoituksen saatavuus on talouden tervehtymisen myötä vakaalla pohjalla.
Edunvalvontaan tarvitaan uutta ajattelua ja rytmimuutos
Palataan alkuun. Miksi edunvalvonnassa on uudistuttava. Siksi, että yrittäjätulon alati heikkenevä kehitys on pysäytettävä ja saatava elinkeinon kannattavuus uudelle tasolle. Toimenpiteet voivat olla joillekin tahoille vaikeita, mutta kokonaisuus ja ennen kaikkea maatalouselinkeino vahvistuu ja yhteiskunta hyötyy. Nyt edunvalvonnassa käytetyillä lääkkeillä ja resursseilla, on saatu pääosin torjuntavoittoja. Hyvä niin, mutta isossa kuvassa elinkeinon asema on heikentynyt. Siksi edunvalvonnassa ei ole onnistuttu. Siksi tarvitaan muutosta.
Tarvitaan uusi ohjelma yrittäjätulon vahvistamiseksi. MTK:n on oltava tässä aloitteellinen. Ohjelma ei ole vain tukipolitiikkaa, vaikka se onkin hyvin tärkeässä roolissa osana kokonaisuutta. Uudella ajattelulla siinäkin voi olla lisää saavutettavaa. Ohjelmassa korostuu vahvasti markkinaedunvalvonta niin maatalouden tuotantopanosmarkkinoilla kuin myös maatalouden tuotemarkkinoilla, sillä niissä liikkuvat suurimmat rahavirrat. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää myös uutta lainsäädäntöä ohjaamaan ruokaketjua. Kyse on myös maatilojen omaehtoisesta tuottavuuden kehittämisestä, sieltäkin löytyy euroja. Mutta tilojen kannattavuus on saatava ensin nykyistä parempaan kuntoon, jotta syntyy esimerkiksi investointivaraa ja investointienkin kautta tehokkuutta lisää tiloille.
Edunvalvonta ei ole vain puolustautumista ja vaatimista. Sen pitää olla ratkaisujen esittämistä ja niiden ajamista toteutukseen. Ratkaisujen löytäminen edellyttää uutta osaamista järjestöön. Markkinaedunvalvontaa on vahvistettava. Tukipolitiikka- ja järjestöpolitiikka ei asiaa yksin ratkaise, ei ainakaan ilman yhteiskunnallisia kriisejä. Niitä kukaan tuskin haluaa, jos asiat ovat muutoinkin ratkaistavissa. Tuki- ja järjestöpolitiikka ovat kuitenkin keskeisinä alueina tukemassa ohjelman rakentamista ja toteuttamista. Monet tukipolitiikan käytännön asiat tilatasolla ovat konkreettisia asioita lähellä tilojen arkea ja siksi keskeisiä edunvalvonnan asialistalla. Mutta ne eivät ratkaise meillä käsillä olevaa isoa ongelmaa, joka on elinkeinon kannattavuuden heikko tila ja joka tarvitsee tasokorjauksen. Siksi MTK:n pitää uudistua, sen tekemisen pitää uudistua, elinkeinon tulevaisuuden vuoksi.
MTK:n puheenjohtajan vaali linjavaali
Vuoden lopussa valitaan MTK:lle uusi puheenjohtaja. On jo nyt nähtävissä, että siitä on tulossa linjavaali uudistuvan edunvalvonnan ja säilyttävän edunvalvonnan välillä. Siitä on tulossa linjavaali myös siinä mielessä, että halutaanko kehittyvät tilat voimallisemmin mukaan järjestön toimintaan vai kehittyykö järjestö enemmän puhtaammin maaseudun edunvalvojaksi, jossa uusia jäseniä haetaan myös muista sidosryhmistä.
Itse edustavan vahvasti uudistuvaa edunvalvontaa. Haluan myös, että MTK on tulevaisuudessa vahva ruoantuotannon edunvalvoja, jolloin on keskeistä, että järjestö edustaa merkittävää osaa ruoantuotannosta. Samoin metsätalouden edunvalvonnassa aktiivisen metsätalouden osuuden on oltava merkittävä. Nämä molemmat antavat vahvaa selkänojaa yhteiskunnalliselle vaikuttamiselle. Ja jotta maaseutu ja maaseutuyrittäminen ei unohdu, on ehdottomasti todettava, että ne ovat tärkeä osa myös tulevaisuuden MTK:n edunvalvontaa.
